Aktuellt

Den här hemsidan kommer att byggas om till en ny och mer modern medlemshemsida. Planen är att etapp 1 ska vara färdig i slutet av januari och sen kommer ytterligare en etapp under våren. Vi ber att ni tills dess har tålamod med hur den här sidan ser ut och fungerar!

___________________________________

Valberedningens förslag till riksdags- och landstingslistorna

Valberedningen har sedan provvalsresultatet presenterades jobbat intensivt med att ta fram ett förslag på listor till riksdags- och landstingsvalen 2018.

"Vi i valberedningen är glada över att kunna presentera ett förslag som vi tror är det bästa laget för Miljöpartiet, både inför kommande valrörelse och kommande mandatperiod. Vi har haft en process som gör att vi känner oss trygga med att vi nu lägger fram ett förslag som både är det bästa för Miljöpartiet och som medlemmarna kommer att uppskatta."
- Mikael Jämtsved, sammankallande i valberedningen.

Valberedningens förslag till riksdagslista toppas av:
1. Alice Bah Kuhnke
2. Gustav Fridolin
3. Karolina Skog
4. Annika Hirvonen Falk

Gustav Fridolin har särskilt önskat att inte bli uppflyttad utan att provvalsresultatet ska respekteras.

Valberedningens förslag till landstingslista toppas av:
1. Susanne Nordling
2. Malin Fijen Pacsay
3. Malin Karlsson
4. Anton Fendert
Dessa fyra namn är gemensamma för samtliga sex listor.

Här kan du se hela förslaget från valberedningen
__________________________________

Tips: Gilla Stockholmregionens Facebook sida
& Passa samtidigt på att prenumerera på vår eventsida
så slipper du missa något.

Välkommen på valkonferens och extra årsstämma den 9:e december!

Alla medlemmar hälsas välkommen till valkonferens och extra årsstämma lördagen den 9:e december i Landstingssalen! Valkonferensen är dagen då vi planerar valrörelsen och tar viktiga beslut  bland annat kommer landstings- och riksdagslistorna för stockholmsregionen  att fastställas samt distriktets valplan och valbudget antas.

Alla medlemmar är välkomna att delta och diskutera på mötet men det är enbart regionombuden som har yrkande- och rösträtt. Det är också regionombuden som får alla handlingar skickat till sig men vissa handlingar kommer att finnas att hämta på medlemswebben. Till exempel finns valberedningens förslag till riksdags- och landstingslista här. Ta gärna kontakt med ditt regionombud före mötet om du vill ha mer information eller vill att hen ska föreslå något.

Tid: Incheckning och kaffe mellan kl. 09.00 - 09.30. Vänligen kom i tid!

Mötestid: kl 09.30 – 16.00
Mat: Fika och lunch

Plats: Landstingssalen, Landstingshuset (gå in från baksidan). Lokalen är tillgänglig

Glöm inte att anmäla dig då frukostsmörgås och lunch beställs endast till dem som anmält sig. Ange om du har matallergi!

ANMÄL DIG HÄR:

Här finner du en anmälningslänk

Här finns samtliga handlingar

Med Vänliga Hälsningar,

Regionkansliet

Kom och jobba hos oss!

Miljöpartiet de gröna i Stockholmsregionen söker en valsamordnare. Vi söker en person med vana av att driva kampanj. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att genomföra den regionala valrörelsen utifrån den antagna valplanen. Du kommer att arbeta nära de lokala valsamordnarna i regionens 26 kommunavdelningar samt landstings- och riksdagskandidater. Du kommer även att samordna vår valrörelse med riksorganisationen.

Sista ansökningsdag är 4:e december. Läs mer om tjänsten här!

___________________________________

Resultat från provvalet till listorna till riksdagen och landstinget

Nu är provvalet för listorna till riksdagen och landstinget för valkrets Stockholms län avslutade. Här kan du ser resultatet för landstinget och riskdagen. Du kan också se resultat på Easyvote genom att logga in och välja ”avslutade val” och sedan klicka på Landstinget 2018 och Riskdagen 2018.

Resultatet är framtagen med IRV – instant runoffvoting. Beräkningssystemet är baserat på rundor och hur många förstaplaceringar en kandidat har fått. Om du vill veta mer om hur beräkningen fungerar så hör av dig till distriktskansliet på stockholmsregionen@mp.se

Resultatet och samtliga kandidaturer lämnas nu till distriktsvalberedningen som bereder ett förslag. Mer information från valberedningen kommer här inom kort. Den 9:e december beslutar Miljöpartiet i Stockholmsregionens distriktsmötet om Stockholms läns listor för riksdag och landsting.

Underordnade sidor (1): Lediga uppdrag